Wayfinding gericht op de gebruiker: een unieke uitwerking

Een goede wayfindingoplossing houdt rekening met verschillende factoren. Geen enkele situatie is hetzelfde, dus is het belangrijk om de omgevingselementen mooi in kaart te brengen en in te spelen op de bezoekerservaring. Een opsomming van de 6 belangrijkste aandachtspunten.

Wat draagt bij tot een goede wayfindingoplossing?

Een degelijke bewegwijzering, ook wel wayfinding genoemd, is absoluut geen overbodige luxe. Het maakt deel uit van de totaalervaring van de bezoekers van je gebouw. 

Bestaat je doelpubliek uit zakelijke contacten, zoals leveranciers of klanten? Of is de wayfindingoplossing bedoeld voor een iets ouder publiek, zoals de inwoners van een zorginstelling?

Wat zijn de kenmerken van een goed uitgedachte wayfinding?

  • Het brengt je bezoekers vlot naar hun bestemming. Geen tijdverlies, stress, of frustraties.
  • De signalisatiebordjes passen perfect bij de huisstijl van je organisatie en vormen een naadloze aanvulling op de architectuur van je gebouw.
  • De geselecteerde materialen worden zorgvuldig gekozen en verwerkt met het oog op milieuvriendelijkheid en duurzaamheid
  • De wayfindingindeling is eenvoudig te wijzigen of aan te vullen naargelang de veranderende infrastructuur. 
  • Er wordt steeds rekening geworden met het beoogde doelpubliek. Zo heb je bijvoorbeeld bezoekers én patiënten in een ziekenhuis. 
  • Tot slot is een consequente en duidelijk herkenbare wayfindingoplossing essentieel voor de bezoeker. Door steeds dezelfde materialen en lay-out te gebruiken, weet hij al van in het begin waar hij op moet letten. 

Voor elk project biedt Sign & Display verschillende keuzemogelijkheden op vlak van materialen, kleuren en montagesystemen. Zo is de bewegwijzering in jouw gebouw steeds volledig afgestemd op jouw wensen en noden en die van je doelgroep uiteraard.

Aandachtspunt #1: Hou rekening met de omgeving

Je omgeving is een sleutelfactor bij de keuze van een passende wayfindingoplossing. Om wat voor instelling gaat het? Is het gebouw geregeld onderhevig aan veranderingen?

Bij een ziekenhuis is een toegankelijke uitstraling erg belangrijk. De bezoekers hebben verschillende leeftijden, een andere moedertaal en misschien zelfs een beperking. De wayfinding moet dus vlot te begrijpen zijn voor elk type bezoeker.

Op zoek naar wayfinding voor je bedrijf? Dan heb je ongetwijfeld al stilgestaan bij de branding van je installatie. Je huisstijl en merk, maar ook de stijl van het gebouw zijn allemaal zaken die je professioneel imago een boost geven. En uiteraard is een vlotte doorstroom naar de bestemming ook hier een must. Time is money!

Gaat het om wayfinding voor een penitentiaire instelling? Bij een strafinrichting speelt de materiaalkeuze een grote rol. Het spreekt voor zich dat potentieel breekbare materialen worden uitgesloten.

Als je organisatie snel van indeling verandert, is een koppeling met digitale wayfinding opportuun. Dankzij deze connectie schakel je snel en krijg je een optimale flexibiliteit van je wayfindingoplossing.

Aandachtspunt #2: Breng je bezoekers in kaart

Een tweede punt zijn je bezoekers. Weet jij hoeveel bezoekers je gemiddeld per dag over de vloer krijgt? Met een kinderwagen of rolstoel? Hoeveel ingangen telt je gebouw? Wat is het traject van de parking naar de hoofdingang? 

Al deze factoren hebben invloed op de complexiteit van je wayfindinginstallatie. 

Aandachtspunt #3: Wat zijn de operationele en logistieke randvoorwaarden?

Het volgende puntje draait rond de plaatsing en de locatie van je wayfinding. Gaat het om buiten- of binnensignalisatie?

Bij buitensignalisatie is er misschien nood aan signalisatie voor verschillende soorten vervoer, zoals vrachtverkeer, leveranciers, werknemers of klanten. 

Een extra pijler zijn de weersomstandigheden en de beschikbare verlichting. Is er nood aan een uv-bestendige toplaag? Zijn reflectoren voor ‘s avonds onmisbaar?

Tot slot wordt er ook gekeken naar de mogelijkheden qua materialen en installatietechnieken. Geen zorgen: onze experts komen ter plaatse een kijkje nemen om alles netjes op te meten. 

Aandachtspunt #4: Respecteer de stijl en architectuur van je gebouw

Wayfinding moet duidelijk zijn en in het oog springen, maar dat kan perfect in lijn liggen met de look and feel van je gebouw. 

Je eigen huisstijl en de stijl van je gebouw worden ter volledigheid mee opgenomen in het ontwerp van de signage-oplossing. Hierbij houden we rekening met de:

  • kleuren;
  • materialen;
  • bevestigingsmethodes. 

Aandachtspunt #5: Hoe spreek je je bezoekers aan?

Als organisatie heb je een manier van communiceren. Dat moet dus ook stroken met je wayfindingoplossing. Eenzelfde stijl moet resoneren in al je uitgedragen communicatie. Je signage mag dus niet aan het lijstje ontbreken. 

Aandachtspunt #6: Hoe duurzaam zijn de gekozen materialen?

Bij Sign & Display werken we met ecologische oplossingen. Denk hierbij aan

  • zuinige ledlampen;
  • duurzaam hout met het PEFC-label of het FSC-keurmerk;
  • ecologische inkten met GREENGUARD-certificering.

Bovendien voeren we een grondig onderhoud uit om de levensduur van je installatie optimaal te verlengen. Zo blijven herstellingen en vervangingen uit. 
Graag meer informatie over onze wayfindingoplossingen? Contacteer ons en stel ons je project vrijblijvend voor!

Like it? Share it!